TimoUotila1 Oikeus, kohtuus, reiluus heikomman hyväksi

Suomi on vähiten läpimätä maa

# Maaliskuun 20. on nyt sitten Onnellisuuden Päivä ja vielä kevätpäiväntasaus, jolloin aurinko siirtyy tänne pohjoiselle pallonpuoliskolle ja päivä vihdoin voittaa yön. Mutta siitä huolimatta me suomalaiset mörököllit emme osaa hymyillä. Ei siitäkään huolimatta, että Suomi on pätevissä ja puolueettomissa vertailututukimuksissa todettu maailman onnellisimmaksi maaksi.

 

Voi kyllä niinkin ajatella, että maailma on todella läpimätä, jos Suomen kaltainen hyvin keskeneräinen sote-sopassa kiehuva valtio voidaan arvioida maailman ykköseksi. Suomi on jopa mitattu maaksi, jossa maahantulijoihin suhtaudutaan myönteisimmin - kaikista protestimarsseista ja NIMB-julkilausumista huolimatta.  

 

Suomen "kultamitalia" on joka tapauksessa syytä juhlia näkyvästi tiistaina 20.3., joka on Kansainvälinen Onnellisuuspäivä: Onnellisuuden päivänä YK kutsuu jäsenvaltioita, kansainvälisiä ja kansallisia organisaatioita sekä myös kaikkia ihmisiä yksilöinä juhlistamaan onnellisuutta 20. maaliskuuta. Onhan onnellisuus ihmisten keskeisimpiä pyrkimyksiä!

Teemapäivän kotisivu http://www.un.org/en/events/happinessday/

YK:n yleiskokouksen julistus, 12.7.2012, A/RES/66/281

http://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol...

 

 

Suomi onnellisin - eiku vähiten epäonnistunut 

 

# Onnellisuus on itse asiassa jokaisen hallituksen varsinainen päämäärä. Onnellisen maan hallinto on maailman onnistuneinta. Sitä voisimme hyvin mainostaa Suomi-Finland brändinä. 

 

Suomalaisia olisi totutettava tähän tilanteeseen ryhtymällä kutsumaan Suomea maailman vähiten epäonnistuneeksi maaksi. Sitten vähitellen voisimme sanoa, että Suomi on onnistunein maa maailmassa, jos kerran tuo sana onnellinen ei millään hinnlla sovi suomalaisen suuhun.

 

"Onnellisuus" ei ainakaan suomalaisen mielestä kerreloi ilon kanssa. Sitä minäkin olen ihmetellyt jatkuvasti. Ehkä suomalaiset ovat todellakin sitä mieltä, että kell' onni on, se onnen kätkeköön...

 

Historian valossa Suomen menestys on aivan uskomaton. Meillä oli 150 vuotta sitten hirvittävät nälkävuodet ja 100 vuotta sitten kaamea sisällissota. Kävimme myös toisen maailmansodan ensin Stalinia ja Hitleria, sitten Stalinia ja lopuksi Hitleriä vastaan – ja selvisimme ilman miehitystä. Ja sitten maksoimme kaikki sotakorvaukset viimeiseen penniin saakka.

 

Suomea ylistävien laatulehtien joukossa on erityisesti brittiläinen The Guardian. Lehti korostaa, että Suomi on luotettavien mittausten perusteella maailman vakain, turvallisin ja parhaiten hallinnoitu maa. Se on myös vähiten korruptoituneita. Sen poliisiin luotetaan enemmän kuin missään. Lisäksi Suomen pankit toimivat erittäin terveellä pohjalla. Ja kaiken lisäksi Suomi on sananvapaudessa maailman valioita. The Guardian -lehti ylistää Suomea: https://www.theguardian.com/world/2018/mar/14/finland-happiest-country-w...

 

 

Pohjola on maapallon Onnela

 

# Yleensäkin Pohjoismaat ovat tässä vertailussa kärkimaita. Niissä on korkea verotaso. Mutta verotuksella jaetaan palveluja ja hyvinvointia myös vähävaraisille. Pohjoismaat ovat valtioita, joissa kansa ”rakastaa veroja”. Esimerkiksi Yhdysvallat putosi muutaman pykälän 18. sijalle. Tilannetta ei paranna se, että herra Trump alensi rikkaiden veroja.

 

YK:n Sustainable Development Solutions -verkoston laatimaa listausta on tehty vuodesta 2012 lähtien. http://worldhappiness.report/ed/2018/  Pohjois-Euroopan maat ovat menestyneet aina hyvin. Tänä vuonna Norja oli sijalla kaksi. Myös Ruotsi, Islanti ja Tanska olivat kymmenen kärjessä. Euroopan ulkopuolella olevista maista parhaiten pärjäsivät Uusi-Seelanti ja Kanada. Australia on kunniakkaasti sijalla 10. Tsaari Putinin Venäjä on kaukana kärjestä, sijalla 58. Pahnanpohjimmaisina on neljä Afrikan katastrofivaltiota.

 

Suomessahan on sellainen mentaliteetti, että omat tappiotkin kestetään - mutta ei Ruotsin menestystä. Nyt Ruotsilla on kestämistä 9. sijastaan - ja vielä Nordean pääkonttorin siirtymisestä Suomeen. Antakaamme ruotsalaisten oireilla rauhassa. Maapallon valiomaitahan ovat sekä Suomi että Ruotsi.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Kyllä me suomalaiset saamme olla vähintään jonkin verran tyytyväisiä, esim siitä että olemme kyenneet antamaan turvan tuhansille, jotka ovat apua hakemassa. (Ristiriitojakin on, mutta niistä jossakin muussa yhteydessä.)
Viisaat sanovat, ”onnellisiksi tullaan tekemällä toiset onnellisiksi.”

Juuri äsken tuli Viron venäjänkieliseltä kanavalta ohjelmaa jossa naistoimittaja liikkui afrikkalaisissa kylissä kertoen sikäläisistä elinolosuhteista.

Häntä seurasi parikymmenpäinen lauma lapsia. Mitä he tekivät? Nauroivat ja lauloivat vaikka heillä oli tuskin enempää kuin paita päällä. Yksi iloitsi jo siitä, että hänellä oli pallo.

Samankaltainen on ollut monen Afrikan köyhyydessä vierailleen kertomus.
(Erään määritelmän mukaa älykkyys on kyky ihmetellä itsestään selviä asioita.)

Heillä on jotakin, mitä meillä ei ole. Sinne voisi vaikka heti lähettää muutaman tohtorinväitöskirjaa tekevän selvittämään, mikä on heidän salaisuutensa.

”Rikas ei ole se jolla on paljon, vaan se joka tulee vähällä toimeen.”

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Jorma Moll, #1.
Jos rutiköyhät afrikkalaiset lapset hyppivät iloisesti ja laulavat, se ei tarkoita sitä, että heidän elinolosuhteitaan ei tarvitsisi parantaa.

On harhaanjohtavaa puhua onnellisuusselvityksistä. Kysymys on onnistumisselvityksistä. Onnellisuus on mielentila, onnistuminen on tilanne, jota voidaan oikeasti arvioida ja mittailla.

Olisi muuten kiinnostavaa kuunnella Viron venäjänkielisistä ohjelmista, miten onnellisia he ovat Putinin "vaalivoitosta". Mistä linkistä tuon lähetyksen muuten löytää?

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#3

Taisin esittää asiani huonosti. Tämä käsillä puhuminen on ajoittain vaikeaa.

Viron venäjänkielinen kanava:

https://otse.err.ee/k/etvpluss

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen Vastaus kommenttiin #5
Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila Vastaus kommenttiin #6

Pekka Roponen, #6.
Kyllä se tuntuu toimivan Suomessakin. Paikallislähetykset ovat nykyisenä maailmanaikana muuttuneet digitaalisina globaaleiksi.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll Vastaus kommenttiin #6

#6
Ahaa ..... tämä on niin mutkikasta välillä. En ole paremmin selvillä.
Sain Suomen tv:n lähetyksistä suurimman osan näkyviin kun ostin lisäohjelmiston.
Nyt siis maksamme yle- veroa ja vielä F- securelle erikseen, siis kaksinkertaisesti :-( Ja silti lähetys pätkii ajoittain.

Melkeen mafiatyyliä :-(

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila Vastaus kommenttiin #5

Jorma Moll, #5.
Kiitos. Sieltähän se löytyi yhdellä klikkauksella. On todella kiinnostavaa, millaista maailmankuvaa tuo ohjelma välittää ja levittää. Virolla ja Kremlillä on näet lievästi sanottunut hiukan erilainen näkökulma.

Käyttäjän Yhteiskuntajutustelija kuva
Janne Koski

Kun katsoin ensivilkaisulla otsikon, luulin että aiheena on pelkästään korruptio ja sen vertailu eri maissa. Eipä ollutkaan.

Jos se olisi kuitenkin ollut siten kuin sen ensisilmäyksellä luulin, niin otsikko olisi ollut jotain muuta, sillä viimeisimmän Transparency Internationalin listauksen mukaan Suomi jakaa maailman vähiten korruptoituneimpien maiden listauksessa kolmossijan yhdessä Norjan ja Sveitsin kanssa (vertailussa kaiken kaikkiaan 180 valtiota). Pisteissä Suomelle tuli hieman takkiin, mutta sijoitus pysyi samana. Vuosi sitten Suomi oli kolmossijalla yksin, nyt pronssisija on jaettu kahden muun maan kesken.

Kaikista maailman maista vähiten korruptoitunein on Uusi-Seelanti, heti kakkosena tulee Tanska. Jos kirjoitus olisi käsitellyt pelkästään korruptiota, otsikko olisi voinut olla vaikkapa "Suomi on viiden maailman vähiten mädimmän maan joukossa"

Länsinaapurimme Ruotsi putosi viime vuoden nelossijalta kaksi pykälää ja jakaa nyt kuutossijan Singaporen kanssa. Etelänaapurimme Viro on sijalla 21, mikä on paras sijoitus kaikista entisen Neuvostoliiton osista ja kaikista entisistä itä-blokin maista yleensäkin.

Maailman kolme pahinta korruptiopesäkettä ovat sisällissotien runtelemat Somalia, Etelä-Sudan ja Syyria. Venäjä on Euroopan maista kaikkein korruptoitunein. Vielä vuosi sitten Venäjä jakoi Euroopan korruptoituneimman maan tittelin yhdessä Ukrainan kanssa, mutta nyt Venäjän pisteet laskivat sen verran, että Ukraina on toisena ja Venäjä on yksin ykkösenä.

Venäjän korruptio-ongelma on pahentunut entisestään Putinin valtakaudella. Samalla lailla on käynyt myös Unkarissa, jonka sijoitukset TI:n listauksessa ovat laskeneet vuodesta 2010, eli siitä lähtien kun Viktor Orbán palasi pääministeriksi kahdeksan oppositiojohtajana vietetyn vuoden jälkeen. Unkari on tällä hetkellä EU-perheen toiseksi pahin korruptiopesäke. Vain Bulgaria menee edelle. Bulgaria on ollut TI:n vertailussa EU-maista korruptoitunein jo useana vuotena peräkkäin. Eikä tilanne Bulgarian etelänaapurissa Kreikassa ole paljoa parempi. Kreikka, tuo länsimaisen sivistyksen ja demokratian alkukoti (jo sana demokratia tulee kreikan kielestä), on euroalueen maista korruptoitunein.

Jos Viro on entisen Neuvostoliiton vähiten korruptoitunein osa, niin toisessa ääripäässä on Keski-Aasiassa sijaitseva Turkmenistan.

Muita ääripäitä, joita en vielä ole nostanut esiin:

Afrikka
- Vähiten: Botswana
- Eniten: Somalia

Oseania
- Vähiten: Uusi-Seelanti
- Eniten: Papua-Uusi-Guinea

Pohjois- ja Väli-Amerikka
- Vähiten: Kanada
- Eniten: Haiti

Etelä-Amerikka
- Vähiten: Uruguay
- Eniten: Venezuela

Aasia
- Vähiten: Singapore
- Eniten: Syyria

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Janne Koski, #2.
Kiitos mielenkiintoisista korruptiotilastoista.
Kun valittiin maailman onnellisinta maata, korruption vähäisyys oli yhtenä tärkeänä vertailuaineistona.
Muita tekijöitä olivat eliniän pituus, terveydenhoito, tulonjaon tasaisuus ja muut nk. hyvinvointivaltion elementit.
Otsikossani puhun "läpimädistä maista". Silloin ajatellaan helposti vain korruptiota. Se on kyllä tärkeä tekijä tässä kokonaisuudessa.

Käyttäjän gustavadolphus kuva
Vesa Leinonen

Timo Uotila.
Olen samaa mieltä seuraavasta quote,

"1# Yleensäkin Pohjoismaat ovat tässä vertailussa kärkimaita. Niissä on korkea verotaso. Mutta verotuksella jaetaan palveluja ja hyvinvointia myös vähävaraisille. Pohjoismaat ovat valtioita, joissa kansa ”rakastaa veroja”.

Sehän on hyvä että ihmisillä Pohjoismaissa on hyvä koulutus, ammatit ja hyvät työpaikat. Sehän tuo normaalista hyvinvoinnin tasapainoa yhteyskuntaan.

Pohjoismainen malli, koulutus, ammattitaito, yritys, ja työn elämän onni.
Mutta, Suomen kansalla on myös se negatiivinen puoli, niin että jos vain keskittää kaikki voimat materiaaliseen menestykseen, ilman mitään kunnioitusta hengellisen elämän periaatteille, niin sitten materiaalinen menestys on hengellisesti tyhjän päällä.

Kompromissit.

Ihminen elämässä ei ikinä vältä kiusausta, turvallinen lähipiiri voi kyllä suojella ihmistä kiusauksen voimalta, että ystävät ovat silmät auki, ja puhuvat tolkkua tarpeen tullen.

Viisaus.

Mikä on viisaus? Viisaus ensiksi tarvitsee oikeata tietoa, ja ymmärrystä, ja jos on viisas, sitten käyttää sitä oikeata tietoa ymmärryksen kautta toimimaan tai tekemään viisaita päätöksiä.

Suomen historia on ollut sekava. Harvoin edes saamme kuulla Suomen historiaa totuuden pohjalta.

On hyvin helppo heijastaa kansaa joka oli 400 vuotta Ruotsin kuninkaan alaisena. Ja sitä seurasi 100 vuotta Venäjän alaisena. Valtion itsenäisyydestä ei ollut paljon tietoa, ymmärrystä kyllä mutta ei viisautta kunnes 1917. Yksityiset ihmiset kyllä saivat kokea itsenäisyyttä, kun lähtivät luonnon helman alle korpeen.

Hengellisesti heikko.

Valtion edustajat ovat yleensä hengellisesti heikkoja. Mutta materiaalisesti kaupan käynnissä vahvoja. Neuvostoliiton Ateisti valtio sai ison otteen Suomessa, tehdä kauppaa ja pestä likaista rahaa.

Karjalaiset sota evakossa.

Sota evakossa olleet Karjalaiset ja Inkeriläiset, joutuivat lähtemään takaisin Neuvostoliitoon 1945, ja päätyivät Siperiaan. Sehän oli Suomen valtion johtajilta tyhmä teko, vailla viisauden henkeä.

Karjalaiset Australiassa.

Australiassa on paljon suomalaisia, Karjalaisia ja Inkeriläisiä, ne eivät kyllä kohota Suomen valtion päättäjiä samalla innolla kuin sinä Timo.
Suomen valtion päättäjät ovat moraalisesti todella heikkoja, maailman moraali velvoitteitten suhteen. Eivät edes ymmärrä eroa mikä on laillinen ja mikä on laiton. Niin kuin valtion johtajat eivät osaisi ajatella omilla aivoilla järkevästi.

Moral Philosophy. Categorical Imperative. Truth. Logic. Rational.

Niin sanotusta “talvi sodasta” on Suomessa tehty menestys tarina. Samalla ampuneet itseä jalkaan.

Oli oikein että Suomi puolusti omaa itsenäisyyttä, mutta se pitää sanoa/ kuvata oikeilla sanoilla:

---> Neuvostoliiton väkivaltainen hyökkäys sota.

---> Sota rauhaa vasten.

----> Ja 1940 Stalinin rauhan kiristys, se oli järjestyneen rikollisuuden kiristystä.

Laittoman valtion toimintaa ei pidä jumaloida. 1917 luvulla Venäjällä rikoliset pääsivät oikeuden mukaisuuden niskan päälle.

Rikolliset potkivat vartijat pois virasta. Sama tapahtui Suomen poliisille. Bolsevikit potki Poliisit pois virasta 1917.

Eikä kumartaa rikollisten toimintaa. Saatana värvää ihmisiä houkutuksilla, kiusauksen kautta. Vaikkapa raha kaupalla.

Pyhän Raamatun opetus käskee ihmisten palvella elävää Luojaa, eikä Saatanan vallan alla olevaa pahuuden valtakuntaa.

Muistan sinun isän oleen uskovainen mies? Joskus 1970 luvulla Canberra, Australia.

Käyttäjän gustavadolphus kuva
Vesa Leinonen

Keskustelin Maanantaina (19.3)Karjalaisen kanssa, joka on asunut Australiassa kymmeniä vuosia. Hän katseli kirjaa, KARJALA MUISTOJEN MAA.

Hän oli 10 vuotta vanha, asui Impilahdella, ja sitten yhäkkiä tuli lähtö 1939. Juna asema oli Matka selkä, ja NL lento koneet pommitti sitä asemaa ja rautatietä 1939 ja 1945.

Hän katseli kirjasta valokuvia, paikkoja jossa oli entinen koti, järvet, pellot ja maisemat.

Uskovainen mies, uskoo Raamatun lupauksiin, toivoa on niillä ketkä elävät Herran tahdossa.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Vesa Leinonen, #11.
Suomen siirtoväen kohtalo oli todella kova. Tunnen paljon noita ihmisiä. Sellainen on muuten myös Heimo Uotilan vaimo Terttu, joka kertoi kulkeensa Karjalan kannakselta jalan uuden rajan yli lehmälauman vierellä.

Käyttäjän gustavadolphus kuva
Vesa Leinonen

Ajattelin tehdä keskustelu videon, ainakin yhdestä sota evakko Karjalaisesta henkilöstä. Vaikkapa ikä on jo yli 88 vuotta. Hän muistaa hyvin aikoja milloin oli nuorena poikana töissä Laatokan Pitkärannalla.

On oikeina että ihmiset kunnioittaa ja ymmärtää mikä merkitys on oikeudenmukaisuudella. Ja miten laittomuus pääsee vallan pitäjien niskan päälle, niin kuin kävi Venäjällä 1917.

Sitä seurasi intohimoisesti uudet suunnitelmat, "Uusi ihminen", "Uusi maailma" ja "Uusi taivas".

Mutta se pohja mille Bolsevikit rakensivat sitä "Uutta maailmankuvaa", oli petollinen ja valheellinen.

Itse uudistajat olivat menneet kiusauksen kautta petoksen tielle, eivätkä nähneet ihmisen elämän kokonaisuutta, eikä Luojan tahtoa ihmiselle.

Uusi ihminen vuodelta 1917-1922.

Uusi järjestys 1922-1939.

Uusi taivas 1940-1955.

Uusi maailma 1955 -1991.

Bolsevikin utopia valheen henki haihtui monien luista, eikä sillä ateismi maailman kuvalla ollut jalkoja millä seisoa.

Luoja ei ole kenenkään tyhmä. (God is nobody's fool).

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila Vastaus kommenttiin #15

Vesa Leinonen, #15.
Olisi mukava nähdä tuo video, kun se valmistuu.
Heimo Uotilalla on muuten poika Markku, joka asuu Helsingissä.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Vesa Leinonen, #10.
Kiitos mielenkiintoisista pohdiskeluista. Monessa kohden olen samaa mieltä.
Mainitset kommenttisi lopussa, että isäni asuisi Australiassa. Tarkoitat varmaan Heimo Uotilaa, joka asui pitkään Canberrassa ja työskenteli ministeriössä. Hän on hyvä ystäväni mutta ei isäni. Saatamme olla kaukaisia sukulaisia, koska minun isäni on kotoisin Hämeenlinnan seudulta niin kuin Heimo.

Mistä tunnet Australian asioita? Asuin siellä 1982-84 ja 1988-89. Nykyään avustan raporteillani Australian SBS-radiota, jonka lähetyksiä voi kuunnella tästä:
http://www.sbs.com.au/yourlanguage/finnish/audiohi...

Avustan myös Suomi-raporteillani Australian Suomi Newspaperia.

Käyttäjän gustavadolphus kuva
Vesa Leinonen

Timo Uotila.
Anteeksi, ajattelin että Heimo Uotila saattoi oli sinun isä.

Hän kyllä asui Canberrassa ja oli ministeriössä.

Re: Australia?
Minun äitini 10 vuotiaana joutui sota evakkoon Karjalasta, Suojärvi 1939.
Minun isäni on kotoisin Vesannolta Savosta.

Vuonna 1971 minun vanhemmat muutti ulkomaille, Australia, ja veivät minut, siskot ja veljen mukana.

Olen nähnyt jonkun verran Australian ympäristön luontoa. Iso maa, ja hyvä reilu henki. Pitkän pitkä meren ranta, osittain lumen valkoinen coral hiekka ranta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset