TimoUotila1 Oikeus, kohtuus, reiluus heikomman hyväksi

Kaupunkikeskuksilla 11. hetki kaataa nyky-SOTE

# Nyt hallituksen pöydällä oleva SOTE-malli ei sovi lainkaan Suomen kasvavien kaupunkikeskusten eikä vallankaan pääkaupunkialueen tilanteeseen. Kaupungistuva maailma ja Suomi vaatisivat aivan toisenlaisen järjestelmän. 

   Ongelmana on jo heti se, että pääkaupunkiseudun kuntajako on lievästi sanottuna pähkähullu. Tämän pitäisi olla ilman muuta yksi kunta eikä neljä kuntaa, siis Helsinki, Espoo, Vantaa - niin ja vielä Kauniainen reikänä Espoon keskellä. Ja tuo Kauniainen on kaiken lisäksi poiminut suuren osan rusinoita pullasta, äveristynyt ja överistynyt ja tietenkin äänestetty ”kaikkein onnellisimmaksi kunnaksi”.

   Tällainen hallintomalli tekee sen, että pääkaupunkiseutu ei voi puhua tärkeillä foorumeilla yhdellä äänellä. Eihän tällainen neljän kunnan sekasikiö pysty hoitamaan yhtenäisesti Suomen pääkaupungin ja ainoan suurkaupungin yhteisiä etuja.

   Ilmankos tällainen hallinnollinen umpisolmu on voitu sivuuttaa, kun Juha Sipilän hallitus on suunnitellut Suomelle maakuntamallia.

   Nyt pääkaupunkiseudulla on viimeinen eli 11. hetki ryhtyä puhumaan yhteen ääneen.

 

Helsingin Kaupunkisumposium antoi suuntaa

# Kävin 21.3. Helsingin kaupunkisymposiumissa. Tilaisuuden avasi pormestari Jan Vapaavuori. Sitten puhui joukko asiantuntijoita, jotka olivat valmistelleet tilaisuudessa julkistetun teoksen Kaupunkien aikakausi – kaupunkitutkijoiden puheenvuoroja 2020-luvun kaupunkipolitiikasta. Kehottaisin kaikkia tutustumaan noihin punnittuihin teksteihin. Sen jälkeen olette valmiimpia keskustelemaan SOTE-asioista.  

   Vapaavuori valittiin pääkaupungin johtoon sauliniinistömäisellä vaalijytkyllä.  Sipilän hallituksessa ja jopa omassa puolueessaan Kokoomuksessa Vapaavuorta pidetään kapinallisena, joka keikuttaa venettä ja pyrkii kaatamaan sosiaali- ja terveysalan uudistuksen SOTEn ja sen mukana koko hallituksen. Se on typerää tilanteen dramatisoimista. Nyt kaikkien olisi istuttava rauhallisesti tarkastelemaan asiaa yhteisen edun kannalta. Arvovaltakiistat on vihdoin syytä unohtaa.

   Vasemmisto ja Vihreät vierastavat Vapaavuorta, koska hän edustaa pääomapuolue Kokoomusta. Mutta kaupungistumisasiassa ei ole oikeistoa eikä vasemmistoa. On vain tämän tärkeän kehityksen kannattajat ja vastustajat.

 

Kaupungistuminen on tie onneen  

# Nykymaailmassa kaupungit johtavat taloudellista kehitystä ja vetävät yhä suuremman osan maiden asukkaista piiriinsä. Haja-asutusalueet menettävät väestöä ja elinvoimaansa. Suomessa tätä kehitystä on yritetty väkisin jarruttaa. Mutta se on ollut väärää politiikkaa.

   Ajatelkaamme vaikka Australiaa. Se on ”maa, johon mahtuu”. Kuitenkin siellä suuri osa väestöstä asuu suurissa kaupungeissa, jotka on kansainvälisissä vertailuissa mitattu maailman parhaiksi paikoiksi elää. Ja kuitenkin Australia on huomattava maataloustuottaja.

   Kun on vertailtu maailman suurkaupunkeja elämisen ja asumisen kannalta, maailman kymmenen parhaan listalla on ollut muutama Australian ja pari Kanadan kaupunkia sekä Euroopasta Wien ja Helsinki.

   Jos pääkaupunkiseudun pähkähullu hallintomalli saataisiin kuntoon ja SOTE uuteen uskoon, maailman onnellisimman maan pääkaupunki saataisiin ennen pitkää maailman parhaaksi kaupungiksi asua ja elää.

   On loistavaa, että pääkaupunkiseudun suuri SOTE-kokous on tulossa.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Hyvä kirjoitus! Hallitus on tekemässä suuren virheen Suomen kokonaisetua ajatellen. Katson että ainakin Uudenmaan on jäätävä uudistuksen ulkopuolelle, mieluiten myös Varsinais-Suomen ja Pirkanmaan. Eli alueet, joissa on paljon väkeä ja suuria kaupunkeja.

Ellei Uuttamaata voida jättää uudistuksen ulkopuolelle on ainakin pääkaupunkiseudun pysyttävä erillisenä yksikkönä. Itäisen ja läntisen Uudenmaan voi liittää muihin maakuntiin, ehkä?

Kaikkein turvallisinta meille kansalaisille olisi perua uudistus ja antaa suunnittelutehtävän asiantuntijoiden käsiin. Politikointi pois!

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Nita Hillner, #1.
Suuria kasvavia keskuksia varten olisi luotava aivan uudenlaiset mallit. Vähintäänkin pääkaupunkiseutua on käsiteltävä omalla erillisellä tavalla.

Tätä kaikkea on tosiaan vaikea soveltaa nykymallilla. Olisi luotava uudenlainen kokonaisuus. Siinä menee aikaa ja kahvia, mutta tässä ei hätäily kannata.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Asiantuntijathan ne suunnittelevat nykyistäkin sotea, mikä tietenkin tekee heistä "vääriä" asiantuntijoita, eikö vain?

Nytkin soteasioista on huolehtimassa Helsingin ja UUDENMAAN sairaanhoitopiiri. Miksi olisi ongelma, jos HUS ottaisi vastuulleen KOKO soten KOKO maakunnan alueella, mutta nykyisestä poiketen uusimaalaiset valitsisivat sairaanhoitopiirin, so. maakunnan valtuutetut itse kaupunginvaltuutettujen sijasta.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Kari Haapakangas, #3.
Pääkaupunki yksinään on asukasluvultaan suurempi kuin yksikään Sote-maakunta. Olisi siten aivan järjetöntä luoda uusi ja tarpeeton väliporras.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

No niinhän se on, ja siltikään se EI tuota itselleen, ja vain itselleen kaikkia sotepalveluita. Olisiko sittenkään aivan järjetöntä koota koko pääkaupunkiseudun ja uudenmaan sote yhden katon alle? Kyllä sitä Vapaavuorellekin jää yllinkyllin puuhasteltavaa Helsingin rajojen sisäpuolelle.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila Vastaus kommenttiin #9

Kari Haapakangas, #9.
Odottelen kiinnostuneena, millaista mallia suurimpien kaupunkien edustajat tarjoavat, kun he kokoontuvat lähiaikoina. Hallituksen tarjoama malli ei kyllä varmaankaan kelpaa.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Jeps, maakuntamalli ei sovi suurimmille kaupungeille, ne ovat tavallaan maakuntia itsenään. Maakuntamalli sopii oikein hyvin vähäväkisiin maakuntiin, mutta suurimmat kaupungit jääkööt ulkopuolelle. Näen että jo Helsinki on liian suuri järjestämään varsinkin sosiaalipalveluja - mitä tapahtuukaan kun järjestäjänä on Uudenmaan maakunta, joka on aivan liian suuri. Katastrofi siitä tulee.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila Vastaus kommenttiin #19

Nita Hillner, #19.
Suurin piirtein noin minäkin näen tämän tilanteen.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Helsingin Pormestari Jan Vapaavuori on hänen kauniiden ja muodikkaiden apulaispormestarittareiden pauloissa sokaistunut olemaan näkemättä metsää puilta.
Jan Vapaavuori hoitaa valtion toimintojen infrastruktuurin ja sekös on noussut hattuun olettamuksella että määrää miten lainsäätäjäjien on toimittava.
Ei kyllä ole nykypäivää enää palata luokka jakoon kaupunki vastaan maaseutu vaan on luotava hyvinvointia ilman luokkajakoja.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Seppo Simonen, #4.
Jan Vapaavuori sai aivan kiistattoman valtuutuksen Suomen suurimman kaupungin äänestäjiltä puoluekannasta riippumatta. Hänen ääntään on syytä kuunnella hallituksessa ja myäs - Kokoomuksessa. Nyt ei ole kysymys puoluepolitiikasta vaan koko maan kehittämisestä kaupungistumisen hengessä. Globaali maailma osoittaa, että urbanisaatio on oikea tie parempaan elämään.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Urbaanin city kaupungin elämisen ehdot on riippuvaisia maasedusta esim. Helsingissä alkaen Päijänteen vedestä, Loviisan ydinvoimalan sähköstä, Ilmajoen Koskenkorvan tehtaan viinasta, Pohjanmaan viljasta, Kuopion lihanjalostus laitoksesta, Porvoon öljynjalostamost mutta lämpö hiili tuodaan tuodaan Puolasta.
Elikä ei luokkajakoa vaan yhteistyötä yhdessä kaupunki ja maaseutu.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila Vastaus kommenttiin #10

Seppo Simonen, #10.
Ei tosiaankaan luokkajakoa vaan hedelmällistä yhteistyötä. Jotta siihen päästäisiin, Sote-mallia ei saisi rakentaa pelkästään maaseudun näkökulmasta niin kuin Sipilän Sote.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Ks. Talouspolitiikan arviointineuvoston 29.3.2018 lausunto,

"Eduskunnan valtiovarainvaliokunta pyytää Talouspolitiikan arviointineuvostolta asiantuntijalausuntoa hallituksen esityksestä eduskunnalle maakuntien perustamista ja sosiaali-ja terveydenhuollon järjestämisen uudistusta koskevaksi lainsäädännöksi."

Alta pääset suoraan lausuntoon:

https://www.talouspolitiikanarviointineuvosto.fi/w...

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Kirsi Oksiala-Mäki-Petäjä, #5.
Lausunnossa kirjoitetaan:
"Kaiken kaikkiaan uudistuksen onnistuminen riippuu siitä, missä määrin sääntelyllä
onnistutaan asettamaan tuottajien kannustimet yhdenmukaisiksi uudistuksen tavoitteiden
kanssa. Sääntelyn kustannukset tulee ottaa huomioon uudistuksen kustannusvaikutuksia
arvioitaessa. Kannustinjärjestelmien (tuottajakorvaukset, maakuntien rahoitus) suunnittelun
onnistuminen on yksi uudistuksen merkittävimmistä haasteista."

Noinhan se on. Siksi kaupunkikeskusten on vaadittava uutta linjausta.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Totta, Timo, aikaa ja tupakkaa kuluu - ja saa kulua.

Hiljaa hyvä tulee, kuuluu vanha sanonta :)

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Kirsi Oksiala-Mäki-Petäjä, #11.
Saa tosiaankin kulua aikaa, kahvia ja tupakkaakin. Pääasia, ettei hurahdeta hätäisiin hölmöilyihin.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Timo, tarkoittaakohan Saarikon - - "Samasta palvelusta maksetaan maakunnan keräämänä sama maksu, oli sote-keskuksen tai palvelutalon katolla sitten yksityisen tai julkisen tuottajan kyltti. Kaikista tärkeintä on, että maksukatto suojaa palvelujen käyttäjiä jatkossakin kohtuuttomilta kustannuksilta" - - sitä, että esimerkiksi naapurimaakuntien välillä toteutuu perustuslain mukainen kansalaisten yhdenvertaisuus eli asiakasmaksut ovat samat samasta palvelusta? Vai maksut ovat eri suuruiset saman maksukaton alla?

Jos maakunnat alkavat kisailla asukkaista keskenään, niin edellä esitetyssä tapauksessa hinnat kehittyisivät alaspäin. Tai ainakin siten, että suuret kaupunkikeskukset - ehkäpä ne C21-kaupungit - hinnoittelisivat itsensä edullisemmin, koska heillä ei olisi asiakkaista pulaa.

C21-kaupunkien toiminta olisi kustannustehokasta, koska heidän kaikki hoitohenkilöt ja -laitteet olisivat täysteholla koko ajan käytössä. Syrjäisillä paikkakunnilla näin ei olisi, joten yksikköhinnat tulisi hoidoista olla korkeammat.

Kysyä sopii, miten tässä toteutuu perustuslain 6 §:n mukainen yhdenvertaisuus valtakunnan tasolla?

Eiliset kaksi-kolme perustuslakivaliokunnan viisasta tosin sanoivat luovansa jonkun seurantasysteemin asiaan... Miten voidaan luoda "laillinen sotekartelli" maahan?

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Kirsi Oksiala-Mäki-Petäjä, #15.
Maakunnat kisailevat jo nykyään asukkaista keskenään. Tuota kisailua edistää erityisesti työttömien aktiivimalli, joka suorastaan pakottaa kansalaisia siirtymään maaseudulta kaupunkeihin suurempien työmahdollisuuksien piiriin.

Toisaalta kaupunkien hoidossa ovat suurehkot maahanmuuttajayhteisöt, joiden palvelut vaativat erityistoimenpiteitä ja tuottavat kuluja.

Maaseudun ja suurempien kaupunkien tilanne eroaa toisistaan niin suuressa määrin, että yhteinen maakuntamalli ei käy laatuun.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Rivikepulaiset eivät ymmärrä että Sipilä on kova oikeistolainen liikemies, paljon enemmän oikealla kuin Orpo, Lepomäki ym. Keskustan Berner on myös piinkova liikenainen ja hyvin, hyvin oikealla. Keskustan maakuntamalli tulee nopeuttamaan maaltapakoa - palvelut keskittyvät nykyistäkin enemmän keskuksiin koska kunnat eivät enää itse saa päättää oikeastaan mistään.

Maakunta on valtion talutusnuorassa ja sen on tarkasti noudatettava budjettikuria. Miten ihmeessä käy heikoimpien kansalaisten, kun ihmiset eivät enää voi vaikuttaa palveluihinsa kuntapäättäjien kautta. Kaikki menee kauemmaksi - tämä varsinkin omassa maakunnassani (Uusimaa)

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila Vastaus kommenttiin #20

Nita Hillner, #20.
Kuvailet erinomaisesti tilanteen. Sipilä-Berner-linja on todellakin Kokoomuksesta oikealla. Alkiolaisuus on siitä valtavan kaukana.

Maakuntamalli ei siis kelpaa edes maalaiskunnille - kaupungeista nyt puhumattakaan.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Maakuntauudistuksen myötä, lupauksista huolimatta, tullee julkisen sektorin koko entisestään paisumaan. Kunnnista kun ei irtisanota ketään ja osa turhista kynänpyörittäjistä siirtyy maakuntien palvelukseen, uusia virkoja toki samalla perustetaan, samalla uusia toimitiloja hankitaan ja kalustetaan. Kestääkö suomalaisten lompakko tämän pikkulisän ? Suomella kun on edelleen EU n suurin julkinen sektori vrt. Bkt.

Ymmärtääkseni mm ssa yritystukia koskevat päätökset siirtyvät sitten maakuntien piiriin, jolloin hyväveli toimintaa on entistä helpompi harjoittaa. Keskustallehan tämä luonnollisesti sopii mainiosti, kuten myös Kokoomukselle. Hieman on saatu jo maistiaisia tulevasta, Pekkarisen vetämältä nollatyöryhmältä. Saalis oli - 60miljoonaa vähennyksiä 4 mrd potista.

Toivotaan, että tämä juosten roiskittu kyhäelmä hallintoineen ja epäselvyyksineen ajetaan nopeasti takaisin suunnittelupöydälle. Puoluepoliitikkojen lehmänkauppojen ajan luulis olevan jo historiaa. Vaan eipä näytä olevan.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Jouko Repo, #17.
Surkealle sulle-mulle-kompromissille tämä Sote on kyhätty. Ei siitä
ole mihinkään.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset