TimoUotila1 Oikeus, kohtuus, reiluus heikomman hyväksi

EU oppii vihdoin Australian siirtolaislinjasta

  • Kuva: Australiaan pyrkineitä venepakolaisia on sijoitettu Naurun saarivaltioon. Se ei ole Naurun eikä vallankaan naurun asia.
    Kuva: Australiaan pyrkineitä venepakolaisia on sijoitettu Naurun saarivaltioon. Se ei ole Naurun eikä vallankaan naurun asia.

# On erinomaista, että Euroopan Unionin (EU) johtajat vihdoin alkavat ymmärtää, mistä venepakolaisuudessa on kysymys. Pääministeri Juha Sipilä on tyytyväinen siihen, että unionia vuosia hiertäneissä maahanmuuttokysymyksissä päästiin eteenpäin. Uudistukset ovat hänen mukaansa Suomen tavoitteiden mukaisia.

   EU aikoo perustaa turvapaikanhakijoille niin sanottuja alueellisia maihinnousukeskuksia EU:n ulkopuolelle, lähinnä Pohjois-Afrikkaan. Keskuksia on tarkoitus tulla myös EU-maihin.

    Vihdoin aletaan ymmärtää, että Eurooppaan pyrkivien matkat ovat kallista ja äärimmäisen vaarallista toimintaa, josta ainoita hyötyjiä ovat ihmissalakuljettajat. Kun EU ryhtyy tehokkaasti avustamaan merihätään joutuneita, salakuljettajat saattavat lähettää matkaan yhä suurempia laivalasteja yhä heikommissa aluksissa. Ja bisnes sen kuin paranee.    

  EU:n johtajat ovat pähkäilleet Brysselissä maahanmuuttopolitiikan suurten ongelmien ääressä. Ne uhkaavat repiä hajalle koko unionin ja raunioittaa yhteistyön. EU on ollut Lähi-idän ja Afrikan pakolais- ja väestökriisin ääressä luvalla sanoen naiivi ja sinisilmäinen. Olisi pitänyt etsiä ohjeita sieltä, mistä niitä olisi ollut tarjolla, varsinkin Australiasta.

   Olen jo pitempään suositellut tutustumista Australian maahanmuuttopolitiikkaan.   Australiaankin pyrki takavuosina ihmissalakuljettajien aluksia Etelä-Aasian suunnalta. Mutta niiden määrä on pudonnut murto-osaan. Australia on ilmoittanut, että ihmissalakuljettajien aluksilla saapuvilla ei ole oikeutta anoa turvapaikkaa. Turvapaikan saajat valitaan lähtömaista sosiaalisin perustein.

   Salakuljettajien aluksiin pääsevät vain maksukykyisimmät ja fyysisesti vahvimmat, ennen kaikkea nuoret miehet. Niinhän oli v. 2015 laita EU-maihin pyrkijöidenkin kohdalla. Nyt suuri osa turvapaikan anojista on saanut kielteisen päätöksen, mutta he ovat jääneet piileskelemään EU-maihin.

 

# Australia on kääntänyt ihmissalakuljettajien alukset pois vesiltään. Niiden matkustajat on sijoitettu Australian kustantamille leireille naapurivaltioihin Papua-Uuteen-Guineaan ja Nauruun. Noille pakolaisille ei ole luvattu edes myöhemmin pääsyä Australiaan. Se on myös tehokkaasti ehkäissyt pyrkimistä tätä kautta Australiaan. Järjestelmä ei saa tuottaa katteettomia vetovoimatekijöitä.

   Tämä Australian käytäntö tuntuu kovalta. Leirien olosuhteissa on paljon parannettavaa. Mutta se on itse asiassa inhimillisempi kuin EU:n linja, joka on luonut Eurooppaan katteettoman vetovoimatekijän. Se houkuttelee väkeä ja tuottaa katkeria pettymyksiä Eurooppaan pyrkiville. Tuloksena on radikaalistumista ja terrorismia.

   Australian linja on tehokkaasti jarruttanut ihmissalakuljettajien miljardibisnestä ja varmistanut turvapaikan todellisen tarpeen perusteella myös köyhille, sairaille, naisille ja lapsille eli niille ryhmille, jotka eniten tarvitsevat apua. Heidät on noudettava lähtömaista. Tuohon toimintaan on varattava niitä rahoja, jotka nyt kuluvat perusteettomien Eurooppaan pyrkijöiden huoltamiseen.

Timo Uotila, Helsinki

Kuva: Australiaan pyrkineitä venepakolaisia on sijoitettu Naurun saarivaltioon. Se ei ole Naurun eikä vallankaan naurun asia. Australia vastaa kustannuksista. Oloissa on paljonkin parantamisen varaa. Mutta ihmissalakuljettajien miljardibisnes oli pakko lopettaa.  

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän Kirsiomp kuva

"Viisi kertaa rajan yli, aina poliisin kyydissä takaisin – Euroopan maahanmuuttopolitiikan ongelmat kiteytyvät Ventimigliassa", ks. alla:

https://yle.fi/uutiset/3-10277674?utm_source=newsl...

Pominta em. linkistä:

- -"Pohjimmiltaan vapaan liikkumisen Schengen-alue on vuodelta 1999. Silloin ei ollut siirtolaisuuspulmaa. Schengeniä ei ajateltu ulkorajojen kontrollia varten, Guibal sanoo."- -

---

Schengen-alueen toimintaperiaatteet tulee päivittää tähän päivään välittömästi. Ks. Schengen-sopimuksien ja -alueen historiaa alla:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/09/14/schengen-...

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Kirsi Oksala-Mäki-Petäjä. #1.
Olet oikeassa. Schengen-säännöt on luotu aikana, jolloin tällaisesta siirtolaiskriisisä ei ollut tietoa. Sääntöjä on voitava muuttaa tarkoituksenmukaisiksi.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

On todella outoa, että EU on luottanut "maahanmuuttopolitiikassaan" ihmissalakuljettajien "palveluksiin", vaikka tietojen mukaan viimeaikaisista tulijoista vain seitsemän prosenttia (7 %) täyttää turvapaikanhakijoiden kriteerit.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset