TimoUotila1 Oikeus, kohtuus, reiluus heikomman hyväksi

Jan Vapaavuori haastaa sote-SOTku-hallituksen

YLEN YKKÖSAAMUSSA haastateltiin Rkp:n puheenjohtajaa Anna-Maja Henrikssonia. Hän on perustuslakivaliokunnan jäsen ja pystyi antamaan luotettavaa kuvaa sote-asian käsittelystä. Yhtenä ongelmana on se, ovatko terveyspalvelujen yksityistämistoimet sopusoinnussa EU:n säännösten kanssa.

   Puhutaan notifikaatiosta. Jäsenvaltiot ovat velvollisia saattamaan direktiivit voimaan kansallisessa oikeusjärjestyksessään sekä ilmoittamaan täytäntöönpanosta komissiolle. Kyseistä täytäntöönpanoilmoitusta kutsutaan notifikaatioksi.

   Monet ”vapaan markkinatalouden” kannattajat sanovat, ettei EU:n notifikaatiomääräyksiä kannata noudattaa – ”koska niitä eivät noudata muutkaan maat”. Eräät toivovat, ettei EU tulisi tällä tavalla häiritsemään liiketoimia.

   Siitäpä syystä Kokoomuksen edustajat esiintyivät hyvin varovaisesti perustuslakivaliokunnassa. He olivat huomanneet yllätyksekseen, että EU ei olekaan aina voittoa tavoittelevien yrittäjien puolella.

 

ONGELMANA TAITAA OLLA se, että yhteiskunta on luvannut säällisen hoidon kaikille kansalaisille, köyhimmillekin. Jos terveysbisnes ei pysty sitä tuottamaan, yhteiskunta pelastaa tilanteen. Eihän tuollainen asetelma ole oikeaa markkinataloutta.

   Mutta eihän sitä ole myöskään esimerkiksi pankkitoiminta. Suuria pankkeja on monesti pelastettu konkurssilta valtioiden varoin. Ne ovat näet liian suuria kaatumaan.

   Terveysala on todella yhteiskunnan kannalta ongelmallista, koska hyvä hoito on huonoa bisnestä ja huono hoito hyvää bisnestä. Siinä on Suomen terveydenhoidon markkinamallin varsinainen ongelma.

   Ei sitä ole mahdollista ratkaista, vaikka eduskunnan valiokunnat istuisivat joka ilta kymmenen vuotta. Rkp:n Henriksson on tässä asiassa vahvasti opposition kannalla. Nythän eletään sellaista poikkeuksellista aikaa, että Rkp ei ole hallituksessa, jossa puolue istui kai yhteen menoon melkein 40 vuotta.

 

SIPILÄN-ORPON-TERHON SOTku-hallituksen sotea vastustaa myös ankarasti Helsingin pormestari Jan Vapaavuori, vaikka edustaakin Kokoomusta. Pääkaupunkiseudulle hallituksen sote-suunnitelma 18 maakuntineen ja markkinamalleineen sopii huonosti. Suomen ainoalle suurkaupungille ei jäisi paljon sananvaltaa – vain maksumiehen osa.

   Mutta mitenköhän Vapaavuori näkisi asian, jos olisi voittanut Kokoomuksen puheenjohtajavaalissa v. 2014 Alexander Stubbin – ja istuisi nyt SVT-hallituksen valtiovarainministerinä tai peräti pääministerinä VST-hallituksessa?

   Jaa, mutta tuskinpa Vapaavuori olisi suostunut osallistumaan noin järjettömään hallitukseen ollenkaan. Ei hän varmastikaan olisi myöskään erehtynyt ostamaan Sipilän 18 maakunnan mallia huonosti harkitulla ”lehmäkaupalla”.

   Hyvä, ettei meidän tarvitse kohta enää kauaa spekuloida tällaisilla järjettömillä asioilla. Huhtikuussa on eduskuntavaalit. Niiden jälkeen sote-SOTku-hallitus on historiantutkijoiden ihmeteltävänä.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Uotila, mitkä ovat seuraukset, jos hallituksen SOTE- valmistelu kaatuu ?

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Yksi seuraus lienee, että terveydenhuoltojärjestelmä pelastuu, edellyttäen, ettei Kokoomus ole enää seuraavassa hallituksessa tuomassa pakkoyksityistämistä, mitä myös virheellisesti valinnanvapaudeksi on kutsuttu, sotevalmisteluun.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Kuinkas se olikaan valtiovarainministeriön ennakoiman 10 miljardin euron kestävyysvajeen kanssa ensi vuosikymmenellä ?

Työterveyshän on jo nyt suurimmaksi osaksi yksityisten tuottamia, eikä siellä ole näitä huonoksi arvioitu, vaan päinvastoin. Vastaanotoille saa aikoja heti ilman jonoja asiantuntijalääkäreille.

Hollannin terveydenhoitojärjestelmä on arvioitu laadultaan Euroopan parhaaksi ja kustannustehokkaimmaksi. Perusterveydenhoito on siellä ns. terveyskeskustasolla toteutettu kokonaan yksityisten lääkäripraktikoiden järjestäminä. Maan vanhustenhoito on myös järjestetty suurimmaksi osaksi kustannustehokkaasti yksityisten yritysten järjestäminä ja on saanut toimivuudestaan ja laadustaan suurta kiitosta ja ihailua maailmalla.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila Vastaus kommenttiin #4

Lauri Kiiski, #4:
"Hollannin terveydenhoitojärjestelmä on arvioitu laadultaan Euroopan parhaaksi ja kustannustehokkaimmaksi. Perusterveydenhoito on siellä ns. terveyskeskustasolla toteutettu kokonaan yksityisten lääkäripraktikoiden järjestäminä. Maan vanhustenhoito on myös järjestetty suurimmaksi osaksi kustannustehokkaasti yksityisten yritysten järjestäminä ja on saanut toimivuudestaan ja laadustaan suurta kiitosta ja ihailua maailmalla."

Asiantuntijoiden olisi kiireesti matkustettava katsomaan, miten Hollannissa toimitaan, jos järjestelmä on noin tehokas. Hollannissa eivät ainakaan matkat ole potilaiden riesana, kun maa on melkein yhtä kaupunkia.
Yksityistämiseen perustuva järjestelmä edellyttää ainakin erittäin tehokasta valvontaa.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Matti Haverinen, #3:
"Yksi seuraus lienee, että terveydenhuoltojärjestelmä pelastuu, edellyttäen, ettei Kokoomus ole enää seuraavassa hallituksessa tuomassa pakkoyksityistämistä, mitä myös virheellisesti valinnanvapaudeksi on kutsuttu, sotevalmisteluun."

Vahinkoa on jo ehtinyt tapahtua, koska monet kunnat ovat olettaneet "valinnanvapauden" toteutuvan. Se on johtanut siihen, että monet kunnat ovat myyneet palvelujaan ja kiinteistöjään olettaessaan, että yksityistäminen toteutuu.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Lauri Kiiski, #1:
"Uotila, mitkä ovat seuraukset, jos hallituksen SOTE- valmistelu kaatuu ?"

Toivoisin, että järkeä ja harkintaa riittäisi. Näin laaja ja suuri uudistus pitää hoitaa parlamentaarisen komitean avulla, ei yhden hallituksen kahden erimielisen puolueen "lehmäkaupan" pohjalta.

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Kokoomus kannattaa aina bisnestä rippumatta siitä onko se markkinataloutta vai ei.

--

Stubbin stubeloinnit tulivat meille järjettömän kalliiksi.

Asettuminen kokoomuksen pj-ehdokkaaksi ja Vapaavuoren syrjäyttäminen oli kohtalokas virhe, jonka seurauksena saimme sote-lehmänkaupan.

Ja taas meni 4v tehokasta peliaikaa ja muutama sata milliä hukkaan hallituksen turhaan sote-harjoitukseen, joka kaatuu kalkkiviivoille.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Jari Rutanen, #2:
"Asettuminen kokoomuksen pj-ehdokkaaksi ja Vapaavuoren syrjäyttäminen oli kohtalokas virhe, jonka seurauksena saimme sote-lehmänkaupan.
Ja taas meni 4v tehokasta peliaikaa ja muutama sata milliä hukkaan hallituksen turhaan sote-harjoitukseen, joka kaatuu kalkkiviivoille."

Suurin piirtein noin minäkin tämän näen.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Tämä vapaavuorelais ja punavihervasemmistolais epäpyhä allianssi on nyt kukkona omassa sopassaan säilyttämässä julkisen monopolin diktatuuria jossa ei ole tilaa muille kuin pavlovilaiselle linjalle.

On surkuhupaisaa nähdä nyt kun 295 kunnan rypäs yksitellen kahlaa hankesopimuksia nyky markkinavoimien kansa vaikkei resussit ja osaaminen näytä riittäneen esim. Vanhushoidon suhteen.
Ei syy ole markkinavoimissa vaan syy on tässä nykyisten kuntien vallan käytöstä josta kuntalaiset pahimmillaan sidotaan vuosikausiksi yhden valuuston päätöksellä raskaisiin sopimuksiin esim. Länsipohjan sopimus. Kemin suunnalta.

Ja nyt kun olisi tulollaan kokonaisuuden kattava ja korjaus nykysote sotkuihin ollaan aivan järjettömästi vastustamassa sitä eikä nähdä kehitystä esim. digitalisaation tuomista säästöista veronmaksajalle.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Seppo Simonen, #5:
"On surkuhupaisaa nähdä nyt kun 295 kunnan rypäs yksitellen kahlaa hankesopimuksia nyky markkinavoimien kansa vaikkei resussit ja osaaminen näytä riittäneen esim. Vanhushoidon suhteen.
Ei syy ole markkinavoimissa vaan syy on tässä nykyisten kuntien vallan käytöstä josta kuntalaiset pahimmillaan sidotaan vuosikausiksi yhden valuuston päätöksellä raskaisiin sopimuksiin esim. Länsipohjan sopimus. Kemin suunnalta."

Kunnat ovat aivan selvästi useinkin liian pieniä ja kokemattomia hoitamaan tällasia terveydenhoitoasioita. Kalliita virheitä tulee helposti. Pienten kuntien on muodostettava tarpeeksi isoja maakuntia. Suurten kaupunkien on saatava järjestää asiat itselleen sopivalla tavalla. Ja koko maata koskevaa tehokasta valvontaa tarvitaan.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Seppo Simonen: Hallituksen sotehan se vasta sotkun toisi.

Otat esimerkiksi sen hyvistä puolista digitalisaation, mutta olet antanut johtaa itsesi siinä täysin harhaan.

1) Digitalisaatio ei ole hallituksen mallin erityispiirre vaan samat mahdollisuudet olisivat missä sotessa tahansa.
2) Digitalisaation edut ovat parhaimmillaan mahdollisimman yksinkertaisessa järjestelmässä. Hallituksen sote on mahdollisimman monimutkainen, jolloin tietojärjestelmien rakentaminen ja ylläpito tulevat MONIN VERROIN kalliimmiksi kuin esimerkiksi Pelkistetyssä sotessa.
3) Niin monimutkaisessa järjestelmässä kuin hallituksen sote on täydellisen epäonnistumisen riski on jopa 50 %. Sellainen on täysin kestämätöntä.
4) Monimutkaisuuden ja laskutusbyrokratian hallinnan sijaan tietotekniikan potentiaali kannattaisi käyttää terveydenhuollon kehittämiseen.

Lisäksi: Kuka on väittänyt, että kuntavetoinenterveydenhuolto olisi hallituksen soten vaihtoehto?

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Kalevi Salonen, #6:
"Seppo Simonen: Hallituksen sotehan se vasta sotkun toisi.
Otat esimerkiksi sen hyvistä puolista digitalisaation, mutta olet antanut johtaa itsesi siinä täysin harhaan.
1) Digitalisaatio ei ole hallituksen mallin erityispiirre vaan samat mahdollisuudet olisivat missä sotessa tahansa.
2) Digitalisaation edut ovat parhaimmillaan mahdollisimman yksinkertaisessa järjestelmässä. Hallituksen sote on mahdollisimman monimutkainen, jolloin tietojärjestelmien rakentaminen ja ylläpito tulevat MONIN VERROIN kalliimmiksi kuin esimerkiksi Pelkistetyssä sotessa."

En ole digiekspertti, mutta ymmärtääkseni digitalisaatio voi auttaa asioiden järjestelyissä ja paperipinojen vähentämisessä. Mutta terveydenhoito on suurimmalta osin rankkaa ruumiillista työtä.

Käyttäjän ArvoTammela1 kuva
Arvo Tammela

Uotila, saavatko helsinkiläiset, köyhimmätkin, tällä hetkellä säällisen hoidon? Tarjoaako Helsinki myöskin säällisen hoidon kaikille omana palvelunaan vai onko Helsinki joutunut ostamaan hoivapalveluja yksityisiltä palveluntuottajilta? Voitko vastata edellä esittämiini kysymyksiin.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Arvo Tammela, #7.
Uotila, saavatko helsinkiläiset, köyhimmätkin, tällä hetkellä säällisen hoidon? Tarjoaako Helsinki myöskin säällisen hoidon kaikille omana palvelunaan vai onko Helsinki joutunut ostamaan hoivapalveluja yksityisiltä palveluntuottajilta? Voitko vastata edellä esittämiini kysymyksiin.

Köyhimmät eivät saa Helsingissäkään säällistä hoitoa. Ja jonot ovat pitkiä. Tehostamista tarvitaan.
Helsingissä toimii lukuisia yksityisiä palveluntuottajia. Täällä on vallalla varsinainen sekajärjestelmä. Tehostamista ja järkeistämistä tarvitaan myös Helsingissä.
Vapaavuoren "sote-kapina" ei suinkaan tarkoita sitä, että asiat olisivat pääkaupungissa kunnossa. Helsingin valtuusto näkee kuitenkin melkein yksimielisesti ja puolueista riippumatta, että hallituksen tarjoama sote-malli ei ainakaan toisi pääkaupunkiseudulle muuta kuin heikennyksiä.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Erittäin hyvin hoitopalveluitaan järjestäneiden Pirkkalan, Siilinjärven ja Naantalin palveluidentarjonnan laatu voi todellakin jopa huonontua Soten olosuhteissa. Näitä hyvin palveluitaan järjestäneitä kuntia on kylläkin huomattavan vähän kuntakentässä.

Pohjois-Savossa on muutamilla paikkakunnilla ollut kokeiluna valinnanvapaus ja tulos on ollut, että varsinkin työikäinen väestö on hankkinut palveluita yksityisiltä palvelutarjonnalta huolimatta jo olemassa olevasta työterveydenhuollosta.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila Vastaus kommenttiin #15

Lauri Kiiski, #15:
"Erittäin hyvin hoitopalveluitaan järjestäneiden Pirkkalan, Siilinjärven ja Naantalin palveluidentarjonnan laatu voi todellakin jopa huonontua Soten olosuhteissa. Näitä hyvin palveluitaan järjestäneitä kuntia on kylläkin huomattavan vähän kuntakentässä.
Pohjois-Savossa on muutamilla paikkakunnilla ollut kokeiluna valinnanvapaus ja tulos on ollut, että varsinkin työikäinen väestö on hankkinut palveluita yksityisiltä palvelutarjonnalta huolimatta jo olemassa olevasta työterveydenhuollosta."

Nuo erittäin hyvin hoitopalveluita järjestäneet Pirkkala, Siilinjärvi ja Naantali sijaitsevat kaikki suurempien kaupunkien kyljessä. Onkohan siinä selitystä hyville palveluille? Palvelut olisi saatava toimimaan myös syvällä maaseudulla.

Yksityisen palvelun valinta saattaa monesti olla ns. ideologinen valinta. Tärkeää olisi, että bisnesfirmat eivät pääsisi harjoittamaan asiakkaiden kermankuorintaa. Tuntuu kohtuuttomalta, jos julkiset terveyspalvelujen tuottajat joutuisivat ottamaan vastuulleen heikoimmat, sairaimmat ja köyhimmät potilaat.

On myös kohtuutonta, jos julkinen palvelu joutuu pelastamaan vararikkoon menneet kaupalliset yritykset - samaan malliin kuin valtiot pelastavat EU:n tuella konkurssiin meneviä kaupallisia rahalaitoksia, "jotka ovat liian suuria kaatumaan".

Näyttääkin siltä, että terveysala soveltuu huonosti bisnekseksi. Hyvä hoito on näet huonoa bisnestä - ja huono hoito hyvää bisnestä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset